0371-133.753 office@debonaire.ro

”Good job!”, ”Prezentarea a fost excelentă!”, ”Te-ai descurcat grozav la acel apel!” sunt câteva dintre cele mai frecvente moduri de a exprima aprecierea la locul de muncă. Dar, indiferent de ceea ce facem sau de cât de bine ne facem treaba, în cele din urmă vor apărea și păreri contradictorii, adesea adresate sub forma criticilor. Să auzi că nu ai făcut bine un lucru, cu siguranță nu este cel mai plăcut lucru, mai ales dacă situația se transformă în schimburi dure de replici. 

Una dintre abilitățile fundamentale indiferent de mediul de lucru este să poți da și primi sfaturi, iar aici intră atât laudele, cât și criticile. Feedback-ul, așa cum este frecvent cunoscut în mediul de lucru modern, este o formă de exprimare prin care ne expunem părerea cu privire la un anumit lucru. Dar, nu orice părere exprimată înseamnă feedback și o să-ți spunem imediat de ce. 

Ce înseamnă feedback?

Pentru a înţelege ce este feedback-ul, în primul rând trebuie să înțelegem care este scopul feedback-ului. Feedback-ul este un răspuns la o anumită situație, dar nu trebuie să fie o reacţie la ceea ce a declanşat cauza, ci doar la efect. Răspunsul pe care îl oferim ca feedback nu trebuie să lezeze cealaltă persoană, ci de a transmite că doar comportamentul deranjează, nu persoana. Mai simplu spus, feedback-ul trebuie să fie o reacţie la un comportament, la o situație, nu la persoana în sine. 

Folosit într-un mod corect și profesionist, feedback-ul (corectiv – de schimbare sau suportiv – de întărire) își atinge scopul pentru care este oferit, și anume, conduce la schimbarea sau întărirea comportamentelor celorlalți, la generarea de atitudini eficiente și sporește efectele comunicării.

De ce este feedback-ul valoros pentru angajați

Puterea feedback-ului vine din faptul că el poate menţine o stare bună sau poate schimba un comportament nedorit. Feedback-ul îi permite celuilalt să primească un răspuns vizavi de acţiunea lui în anumite contexte. Dar, feedback-ul este valoros pentru angajați când face referire numai la acţiunea în sine şi nu la persoană. Dacă într-adevar vrei ca angajatul implicat să ştie ce părere ai în legătură cu un anumit lucru, descrie acea stare pe care ai avut-o în momentul în care ai interacţionat cu lucrul respectiv.

cadouri corporate angajati motivati

În primul rând, cere permisiunea persoanei căreia urmează să-i dai feedback, pentru a-i explica în același timp care este scopul acestuia. O formulă în acest sens poate fi: „Te deranjează dacă îți ofer câteva recomandări în legătura cu munca ta, care să-ți ofere o nouă perspectivă asupra lucrurilor?

De asemenea, așa cum menționam anterior, fă referire la activitățile sau comportamentul despre care vrei să discutați, nu la persoana în cauză, mai ales în cazul în care feedbackul nu este unul pozitiv. Mai degrabă decât să pui o etichetă asupra acelui comportament, descrie situația și modul în care aceasta se răsfrânge asupra companiei sau a echipei și pune întrebări, pentru a ajunge la sursa problemei. Astfel, poți deschide un dialog de la care să porniți mai apoi partea discuției orientată spre găsirea de soluții.

5 strategii care susțin feedback-ul

Există o mulțime de tipuri și tehnici de feedback, întâlnite sub diferite denumiri, dar indiferent pe care alegem să le folosim, în principiu toate au la bază aceleași strategii. Iată așadar, câteva reguli prin care poți oferi feedback valoros pentru membrii echipei tale:

1. Oferă feedback imediat după ce acțiunea / comportamentul s-a produs sau cât mai aproape de acel moment

Dacă între momentul în care comportamentul s-a produs și oferirea feedback-ului este o perioadă mai lungă, în memoria celor doi (cel care oferă și cel care primește feedback-ul) intervin distorsiuni și uitarea anumitor elemente. În acest caz, feedback-ul își pierde din relevanță.

2. Asigură-te că celălalt are disponibilitatea de a te asculta

Degeaba vorbești dacă nimeni nu te ascultă. Dacă cel căruia vrei să-i oferim feedback este preocupat de lucruri urgente care nu suferă amânare și tot ceea ce face este să se gândească la ele, mai bine amână momentul sau stabilește o întâlnire pentru a discuta exact despre acest lucru. 

3. Oferă feedback-ul personal și nu în public

Imaginea pe care o avem în fața celorlalți contează, pentru mulți dintre noi, iari părerea celorlalți despre noi este foarte valoroasă în mediul de lucru. Faptul că primim un feedback corectiv în public ne poate face să ne simțim mai înverșunați în a demonstra contrariul și a nu fi receptivi la ceea ce ni se transmite, tocmai pentru a nu ne afecta imaginea socială.

4. Oferă feedback periodic

Oferind feedback în mod periodic, în anumite cadre stabilite, feedbackul nu este resimțit ca un factor de stres, ci devine un instrument firesc și util. Astfel, toți membrii echipei știu la ce să se aștepte și își asumă responsabilitatea pentru partea care le revine dintr-un anumit proiect, înțelegând că feedback-ul este strict legat de o anumită perioadă.

5. Ține cont de experiența angajatului

O persoană care are puțină experiență într-un anumit domeniu are cea mai mare nevoie să știe ce a făcut bine, feedback apreciativ, pentru că în acest fel dobândește încredere de sine. O persoană care are foarte multă experiență are cea mai mare nevoie să știe ce poate să îmbunătățească, feedback constructiv, pentru că în acest fel înțelege că nu trebuie să se creadă mai bun decât este cazul.

Feedbackul constructiv oferit prompt îi face pe angajați să se simtă apreciați prin simplul fapt că munca lor nu trece neobservată. Astfel, ei se vor simți impulsionați să persiste în activitățile la care au fost evaluați pozitiv, dar vor fi și mai deschiși să primească acele recomandări care vizează îmbunătățirea performanței lor. Dacă vrei să trimiți angajaților tăi un alt fel de feedback pozitiv după o perioadă de muncă și suport, ce spui de cadouri corporate de Crăciun