0371-133.753 office@debonaire.ro

Poți deveni un antreprenor sau intraprenor de succes, dar pentru a fi un proprietar al unei afaceri de succes, ai nevoie de o echipă, mai precis de asamblarea unei echipe de afaceri care să ofere direcția strategică și executarea planurilor. Cariera oricărui manager este în strânsă legătură cu modul în care înțelege importanța muncii în echipă, construiește echipa și lucrează cu ea. A fi lider înseamnă implicit și abilitatea de a lucra în echipa. Fiecare membru al echipei tale trebuie să fie competent, testat și dovedit în diferite domenii.

Echipa, conform definiţiei din DEX, reprezintă un grup de oameni care, sub îndrumarea unui şef, îndeplinesc în acelaşi timp o muncă sau o acţiune comună. Pentru ca echipa să funcţioneze corespunzător trebuie să reunească persoane care au trăsături complementare şi în acelaşi timp un scop comun. Pe scurt, munca în echipă e definită de un obiectiv comun, de un lider comun, de faptul că depind unul de celălalt și împărtăşesc succesul sau eşecul.

De ce este importantă munca în echipă?

Este important ca fiecare companie să aibă o cultură organizațională prin care să fie încurajată importanța muncii în echipă. Munca în echipă presupune colaborare, comunicare, încredere și respect, dar mai ales, prezența unui leader cu atitudine, care să reprezinte echilibrul în echipă. Leader-ul va fi capabil să identifice potențialul de dezvoltare a membrilor echipei, să îi încurajeze și să îi ajute să dezvolte competențe noi , precum și să ofere feedback constructiv în mod constant. Astfel, angajații vor putea să evolueze pe plan profesional, păstrând acel sentiment de apartenență la organizație.

Munca în echipă nu este importantă numai şi numai pentru organizaţie, dar este importantă şi pentru fiecare membru component al acesteia. O bună comunicare, colaborare şi completare între membrii echipei duce la obţinerea de rezultate rapide, calitative şi cantitative, reduce stresul şi îmbunătăţeşte inclusiv viaţa personală.

Pe de altă parte munca în echipă nu înseamnă că toată lumea face acelaşi lucru şi fiecare este capabil să facă munca celuilalt. Este mai mult un mijloc sinergic de lucru, în cazul în care suma este mai mare decât părţile individuale. Importanța muncii în echipă se vede dacă aceasta este gestionată în mod corespunzător, maximizează punctele forte, scoate în evidenţă ceea ce este mai bun din fiecare membru al echipei. Aceste puncte forte individuale specifice, eventual unice, sunt apoi completate de punctele forte ale altora.

De ce sunt importante echipele?

  • Sunt cele mai indicate pentru a rezolva probleme complexe care necesită opinii și cunoștințe diferite.
  • Reprezintă un excelent mediu de învățare.
  • Sunt mult mai orientate spre obiective decât organizația în ansamblul său și își stabilesc mult mai ușor o viziune și un scop propriu.
  • Valorifică mai bine resursele fiecărui membru.
  • Sunt mai flexibile decât grupurile organizaționale pentru că pot fi mult mai ușor formate, dizolvate, reorganizate, redimensionate.
  • Cultivă loialitatea și funcționează pe principiul: “toți pentru unul și unul pentru toți”.
  • Favorizează delegarea de responsabilități pentru că oferă garanția de a controla comportamentul membrilor săi prin norme proprii.

Metode pentru încurajarea spiritului de echipă

Filozoful american Henry David Thoreau spunea despre succes: „Să formezi o echipă este doar începutul, să rămâi împreună este progresul, să lucrezi împreună este succesul.” Munca în echipă dă roade doar atunci când formaţiunea funcţionează precum un tot unitar, atunci când toţi membrii echipei au un ţel comun. O echipă adevărată este formată din persoane care se completează şi care se stimulează reciproc într-un mod pozitiv. Dar, după ce echipa a fost creată și verificată, nici un manager nu trebuie să creadă că că o echipă adusă laolaltă va funcționa din inerție, această competență trebuie dezvoltată prin diverse metode. 

  • Obiective comune. Un obiectiv clar și precis este un ghid datorită căruia angajații lucrează productiv și fără probleme. Scopul comun trebuie să fie conectat cu influența pe care echipa o are asupra vieții altor oameni. Apoi va ghida discuțiile și va ajuta la luarea deciziilor coordonate.
  • Crearea sentimentului de apartenență la grup și la organizație. Echipele de succes creează un sentiment de comunitate pentru fiecare participant. Trei componente ale unei conștiințe colective puternice îi ajută în acest lucru: valori comune, înțelegeri și ritualuri.
  • Delegarea clară a sarcinilor.
  • Recunoașterea fiecărui membru ca individ unic, cu experiențe, cunoștințe și puncte de vedere diferite, și încurajarea creativității și inovației.
  • Încredere și transparență. Siguranța emoțională și psihologică permite membrilor echipei să se simtă confortabil, să își împărtășească deschis ideile și să își asume riscuri mai mari. Încrederea se dezvoltă treptat și ajută membrii să fie deschiși și vulnerabili, fără teama de a părea slabi. Deci, membrii echipei nu se tem de condamnare și pot lucra energic și cu concentrare maximă.
  • Contraziceri constructive. În cadrul muncii în echipă, conflictele nu pot fi evitate. Dar într-o echipă de succes, devin o forță motrice pentru idei inovatoare. Secretul este în respectarea reciprocă atât a persoanelor cât și a punctelor de vedere diferite.
  • Mediul de lucru este și el un factor important în creșterea productivității membrilor echipei. Un spațiu modern, plăcut, primitor și o atmosfera pozitivă vor face, cu siguranță, diferența.
  • Nevoile fiecărui membru al echipei nu trebuie ignorate. Un leader care înțelege importanța muncii în echipă trebuie să aibă contacte constante cu fiecare membru în parte, doar așa poate conștientiza care sunt punctele forte și punctele slabe ale echipei. Este important ca leader-ul să aibă în mod regulat discuții 1-la-1 cu fiecare dintre ei, discuții care să ajute ambele părți să înțeleagă mai bine rezultatele, așteptările și eventualele nemulțumiri ale fiecăruia.
  • Organizarea de activități profesionale și sociale – întâlniri recurente, team-building-uri, workshop-uri, acțiuni de voluntariat în echipă.
  • Sărbătorește victoria. Consolidarea relației la nivel mental și emoțional este important să se facă prin recunoașterea victoriei, întrucât creierul uman este programat să fie permanent în căutarea plăcerii, și va asocia victoria cu o stare emoțională care consolidează și mai puternic relația. Victoria nu presupune organizarea unui eveniment complex, poate fi ceva mult mai simplu, dar să fie un moment încărcat de sinceritate și însoțit de bucuria victoriei.

În afară de aceste metode, pentru a menține o echipă bine închegată și a obține rezultate pe termen lung, un manager care înțelege importanța muncii în echipă trebuie să dea dovadă de inteligență emoțională, empatie și compasiune, să conducă prin puterea exemplului, să-și păstreze obiectivitatea și să demonstreze că face și el parte din echipă.