0371-133.753 office@debonaire.ro

Când vorbim de job, productivitatea este cea mai importantă pentru angajatori, iar pentru angajați este important mediul în care își desfășoară activitatea, pe lângă celelalte aspecte (salariu, bonusuri, asigurări medicale sau de viață). Dacă în trecut principalul factor care influența starea de bine a oamenilor la locul de muncă era salariul sau eventualele bonusuri pe care le primeau, astăzi, angajații au și alte așteptări de la propriul job. Orice antreprenor știe cât este de important ca angajații să fie în mod constant motivați pentru a performa din ce în ce mai bine la locul de muncă. Pe lângă diferite cursuri de dezvoltare profesională, stimulente sau beneficii extra-salariale și spațiul de lucru joacă un rol important în motivarea acestora.S-a dovedit că un mediu de lucru plăcut influențează productivitatea, motiv pentru care unele companii au reorganizat și au reamenajat biroul, astfel încât acesta să răspundă, printre altele, și nevoii oamenilor de a se și relaxa la locul de muncă. Mai mult decât atât, locurile de relaxare înlesnesc cunoașterea interpersonală, ceea ce poate avea efecte pozitive și în sfera profesională, atunci când vine vorba de lucrul în echipa. Concret, spațiul de lucru trebuie să încurajeze productivitatea și pozitivismul angajaților, dar și să fie un mediu în care aceștia să se simtă în largul lor.

Organizare și curățenie

Un birou organizat, unde taskurile se rezolvă în timp util înseamnă un loc de muncă eficient în care stresul este minim iar mediul de lucru este plăcut. Aceasta implică organizare pentru a găsi totul foarte rapid, iar curățenia să fie la ea acasă.

Un mediu de lucru curat, organizat și dotat cu cele necesare este, de cele mai multe ori, primul pas pentru a crea un mediu de lucru plăcut pentru angajați și pentru a le spori motivația la locul de muncă. De aceea, trebuie să te asiguri că le pui la dispoziție toate facilitățile necesare și că menții întotdeauna un spațiu de lucru productiv. Mai ales în aceste zile, igienizarea constantă nu doar că va scădea șansele de îmbolnăvire, ci îi va ajuta pe angajați să se simtă mai puțin stresați și, implicit, să fie mult mai productivi. Atât baia, cât și bucătăria trebuie să fie curate tot timpul, iar instalațiile sanitare trebuie să funcționeze normal. Tocmai din acest motiv ar trebui ca produsele de curățenie să fie mereu în stoc.

În ceea ce privește organizarea biroului, poți opta pentru bibliorafturi, cutii de arhivare sau chiar clasoare pentru cărțile de vizită. Pentru mulți dintre angajați poate fi destul de dificil să se concentreze când biroul este aglomerat cu teancuri de hârtii, notițe, cărți de vizită, dosare și multe alte documente. Este bine ca la început de an angajații să fie încurajați să participe la reorganizarea biroului în general dar și la reorganizarea spațiului de lucru personal.

Reorganizează spațiul

Modul în care este organizat un mediu de lucru este la fel de important, birourile trebuie așezate astfel încât angajații să poată lucra fără să simtă că nu au suficient spațiu la dispoziție, dar și să poată comunica facil cu ceilalți colegi.

În plus, ar trebui să creezi oportunități de mișcare prin reorganizare. Întreruperea timpului de lucru cu mici pauze de mișcare îmbunătățește productivitatea deoarece oferă creierului o mică pauză de odihnă. Unul dintre cele mai bune trucuri de a determina un angajat să plece din fața laptopului este făcând o schimbare în amenajarea biroului și plasând imprimanta de cealaltă parte a camerei sau chiar în alt birou. 

Dacă este vorba de spații mai mari, ia în considerare crearea unor spații de relaxare și de lucru individual, în cazul în care unii angajați au nevoie de liniște ca să se poată concentra mai ușor. Sălile de ședință ar trebui la rândul lor să fie adaptate pentru întâlniri cu participanți numeroși, dar și pentru grupuri mai mici de angajați.

Decorează cu plante

Este un fapt dovedit că plantele sunt benefice la locul de muncă, nu doar pentru că aduc un plus de prospețime încăperii, oxigenând aerul, dar pot relaxa și induce o stare de vacanță. Cercetătorii au descoperit că angajații care lucrează în birouri cu plante naturale sunt mai satisfăcuți de munca lor și chiar mult mai energici având o percepție mai bună despre calitatea aerului. Productivitatea este crescută iar nivelul de stres este mai scăzut. Altfel spus, plantele te vor ajuta să creezi un mediu de lucru plăcut și relaxant pentru angajați.

Poți pune plante în bucătărie, în sălile de ședință sau pe birouri. Optează pentru unele care nu au nevoie de multă îngrijire și care sunt rezistente, precum suculentele, crinul păcii, filodendronul, aloe sau cactuși.

Lumina potrivită și accesul la lumina naturală

Lumina joacă un rol important în ceea ce privește sănătatea angajaților și capacitatea lor de concentrare, cu atât mai mult cu cât aceștia petrec o mare parte din timp la birou. Dacă spațiul de lucru este unul anost și puțin luminat, aceștia vor deveni din ce în ce mai apatici și productivitatea lor va avea de suferit.

Lumina naturală este soluția cea mai bună, oamenii care se bucură de lumină naturală la locul de muncă fiind mult mai ageri și veseli. De asemenea, o priveliște frumoasă reprezintă un mare plus pentru orice mediu de lucru. Poziționează birourile în zona ferestrelor, ține cont însă să le poziționezi în lungul razei de lumină sau perpendicular pe peretele exterior.

Atunci când acest lucru nu este posibil, optează pentru surse de iluminat cu lumina rece. Acest tip de lumină este apropiat de cea naturală și are avantajul că nu obosește vederea. În schimb, în spațiile de relaxare și de socializare poți alege lumina caldă care creează o atmosferă mai plăcută.

Mai multă culoare

Permanent suntem înconjurați de unde electromagnetice, de energii, dintre care și culorile reprezintă o anumită parte. La fel ca în cazul luminii, acestea influențează starea de bine a angajaților și capacitatea de lucru. Încearcă să creezi un mediu de lucru mai plăcut folosindu-te de culori, dar nu orice culori. Astfel, culoarea albastră sporește concentrarea, verdele deschis ajută la relaxare, în timp ce galbenul creează optimism și scoate la iveală creativitatea angajaților.

Poți opta pentru un perete accent, folosirea unei mochete colorate sau a diverselor obiecte decorative în sălile de ședințe sau în sala de mese. La acest capitol se pot încadra și plantele, astfel că, dacă vrei să vopsești un perete în verde, mai degrabă alege un perete viu, decorat cu mușchi și licheni.

Accesorizarea biroului

Un mediu de lucru personalizat îi inspiră și motivează pe angajați. Fie că este vorba despre fotografii cu cei dragi sau postere cu citatele preferate, accesorizarea biroului este minunată pentru minte și suflet. Statisticile arată că birourile personalizate cu diverse obiecte de birou, plante sau decorațiuni, îmbunătățesc starea de spirit a angajaților. Aceștia recomandă de asemenea folosirea panourilor de afișare sau a whiteboard-urilor, a notesurilor adezive, a stickerelor cu mesaje motivaționale sau a cănilor personalizate cu mesaje amuzante. 

Personalizarea biroului poate aduce echilibrul de care e nevoie pentru ca angajații tăi să-și mențină tonusul mental ridicat. Faptul că aceștia se simt confortabil denotă că le place mediul în care lucrează și constituie un indiciu că acesta intenționează să activeze o perioadă mai îndelungată în cadrul firmei.

Un mediu de lucru modern

Metodele de lucru sunt în continuă schimbare mulțumită tehnologiei, iar spațiile de lucru tradiționale evoluează pe zi ce trece. În prezent, se încearcă într-o anumită măsură ștergerea liniei dintre mobilierul folosit acasă și cel de la birou. În vremea laptopurilor, telefoanelor mobile și aparaturii birotice portabile, nu este nevoie de un birou care să țină angajatul într-un loc fix. O masă mare, o canapea, câteva fotolii în care angajații pot alege locul care le place cel mai mult pentru a lucra, pot face minuni.

Un birou ca un apartament, unde totul este comod și confortabil, te poate face să uiți că ești la muncă. Poți crea zone în interiorul „biroului apartament” pentru conversații, precum o tejghea și câteva scaune de bar unde toată lumea se oprește să vorbească, sau două canapele trase una lângă cealaltă, sau un colțar care facilitează colaborarea și lucrul în echipă. Combinații de culori inedite vor stimula vizual oamenii. În categoria asta nu intră doar pereții, ci și mobilierul, elementele de decor care, combinate pot crea o imagine distinsă. Designul unui spațiu de lucru din prezent poate fi mult mai creativ, dar diferă bineînțeles în funcție de tipul companiei, de oameni și de modul de lucru al acestora.