0371-133.753 office@debonaire.ro

Afacerile sunt un domeniu competitiv, iar ca o afacere să se mențină pe linia de plutire are nevoie de angajați buni, antrenați în proiecte și motivați. Participarea la training-uri în cadrul unei companii nu este doar importantă, practic atunci când investești în training-uri pentru angajații tăi investești în propria afacere.

Participarea la un training înseamnă o oportunitate de extindere a bazei de cunoștințe a angajaților din cadrul unei companii. Deși, în mintea multor angajatori, înscrierea angajaților la astfel de cursuri poate reprezenta o pierdere din timpul de lucru, întârzierea proiectelor sau poate chiar un cost în plus, pe termen lung este o investiție cu adevărat importantă.

Training-urile asigură o mai bună coeziune a echipei, cresc eficiența vânzărilor, îmbunătățesc relația cu clienții și, deloc de neglijat, cresc motivarea angajaților, încrederea în angajator și fidelitatea față de locul de muncă. Atunci când un om vede că se investește în el, dezvoltă și o altfel de atitudine față de job-ul său. Mai mult, absolvirea de cursuri și participarea la diverse evenimente de acest fel în urma cărora organizația primește diferite atestate ajută și la dezvoltarea brandului care devine mai atractiv pe piață.

Alegerea temei pentru training

Pentru a ajunge la momentul în care să vorbești cu reprezentații companiilor care oferă programe de training, să rezervi săli sau să te gândești la detalii logistice, e important să identifici nevoia reală de training, pentru a nu consuma timp sau buget pe programe de învățare care nu li se potrivesc angajaților tăi.

  • Ține cont de obiectivul companiei

Nevoile de training trebuiesc adaptate la obiectivele pe care își propune compania ta să le obțină pe termen scurt, mediu și lung. De exemplu, dacă, firma ta dorește să își crească gradul de digitalizare și să automatizeze anumite procese pe parcursul viitorilor ani, e necesar ca echipa să se familiarizeze în primul rând cu aplicațiile și programele pe care le veți folosi. 

  • Analizează concurența și observă unde sunt punctele critice

Pentru a atrage și păstra clienții și deci a rămâne competitiv în domeniu, compania ta ar trebui să fie tot timpul atentă la activitatea concurenței. Dacă observi că organizațiile concurente excelează în zone în care compania ta nu obține rezultatele dorite, sigur este momentul să îți ajuți angajații să învețe noi tehnologii sau să își perfecționeze anumite skilluri.

  • Fii updatat la tendințele din industrie

O firmă competitivă trebuie să fie informată despre cele mai nou apărute programe și metodologii cu care se lucrează la nivel internațional în industria respectivă. Dacă informarea lasă de dorit, interesează-te și descoperă ce programe de training ar trebui urmate de angajații tăi, pentru a rămâne în tendințele pieței și pentru ca aceștia să fie la curent cu noutățile în domeniu.

  • Evaluează performanța echipelor și a fiecărei persoane

Cea mai simplă cale de a înțelege care sunt nevoile de training ale angajaților este analizarea performanțelor în activitatea zilnică, atât la nivel de echipă, cât și individual. Vei descoperi, că unii dintre ei au nevoie de cursuri de soft skills, pentru a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare sau pe cele de time management, în timp ce alții au nevoie de training pentru hard skills pentru a deprinde mai bine utilizarea unei anumite tehnologii. Discută și cu managerul direct al fiecărui angajat, pentru a vă alinia asupra direcțiilor de training.

  • Solicită feedback direct de la angajați

Aceasta este cea mai la îndemână metodă de a sonda nevoia de training și constă într-o discuție deschisă cu angajații. Trebuie să ai informatii clare de la aceștia, pentru a înțelege de ce este nevoie de training, în același timp trebuie să fii sigur că ei înțeleg legătura dintre trainingul pe care intenționezi să îl faci și serviciul lor. Acest lucru va ajuta la creșterea gradului de înțelegere și în același timp îi va motiva pe angajați, făcându-i să simtă că părerea lor contează și cerințele le sunt ascultate.

Alegerea metodelor de lucru

Principalul scop al training-ului este îmbunătățirea rezultatelor angajaților pentru ca aceștia să funcționeze, în contextul oferit de companie, la “cote maxime”. Dar trainingul nu este panaceu universal. Anumite probleme pot fi rezolvate prin training, altele prin coaching, iar altele prin job rotation. Sunt diferite probleme şi metode diferite. Problema nu este metoda în sine. Pornind de la o evaluare a nevoilor şi ajungând la training, poate ar trebui să schimbăm locaţia, poate ar trebui să ieşim din clasica sală de training și să mergem în altă parte şi poate ar trebui să declarăm sfârşită epoca anostului PowerPoint. 

A investi în dezvoltarea ta personală sau profesională nu înseamnă neapărat să trimiți angajații în săli de curs, unde să existe un profesor care să predea la fel ca la școală. Astăzi, există multe alte variante de training cu accent pe tehnologie. 

  • Microlearning

Este un concept din ce în ce mai răspândit în România, care structurează informația și o livrează într-un mod diferit. Cunoștințele sunt transferate în sesiuni scurte de câteva minute, de cele mai multe ori pe suport video, alături de exerciții, fișe și teste scurte. Avantajul acestui tip de training este că angajatul poate accesa materialul de oriunde dorește și faptul că fiecare sesiune cuprinde câte un singur concept, iar participanții au timp să le asimileze mai ușor.

  • E-learning

E-learning-ul a devenit una dintre cele mai la îndemână opțiuni de training pentru perfecționarea angajaților. Există foarte multe astfel de cursuri care-ți stau la dispoziție, unele gratuite, altele cu plată, dar având costuri accesibile. Angajații pot fi orientați către astfel de programe de e-learning și de dezvoltare profesională, care prin intermediul unor aplicații pot fi accesate oriunde și oricând.

  • Cross-training

Acest mod de training învață angajații dintr-un departament să facă lucruri care țin de alte departamente. Prin această metodă vei putea să îmbunătățești comunicarea între echipe, căci toți vor înțelege care sunt provocările fiecărui departament, cât durează o sarcină și de ce este necesară prioritizarea. Este un tip de training care îi va scoate pe angajați din rutina lor zilnică și poate chiar va crește nivelul de implicare în activități și proiecte.

  • Shadowing

Procesul de shadowing este o experiență „hands on”, bună pentru noul recrut, care își începe munca pentru care a fost angajat, fiind supravegheat fie de un superior, fie de un coleg care lucrează pe o poziție similară. Este și o ocazie pentru noul membru al echipei să își cunoască mai bine o parte din colegi.

  • Întâlniri unu-la-unu

Este o tehnică în care superiorul devine mentor pentru angajatul său. Se stabilesc întâlniri săptămânale sau chiar bisăptămânale între cei doi, în funcție de nevoile noului coleg. În aceste ședințe, este important ca recrutul să se simtă în siguranță să pună întrebări, să ceară sfaturi și să fie încurajat să vină cu propriile idei. La rândul său, superiorul trebuie să se asigure că, în discuție, sunt acoperite toate ariile care interesează atât angajatul, cât și compania.

  • Training la masa de prânz

Este o metodă informală de a petrece timp cu noul angajat, de a-i explica noi concepte, într-un mediu relaxat, și de a vă cunoaște între voi mai bine. Sigur rămân lucruri de discutat și la birou și în fața calculatorului, dar acest training va reduce stresul noului angajat, îi dă ocazia să își spună și el părerea și este și o tehnică ce salvează din timpul de lucru.

  • Tutoriale video

Este o metodă de training mai impersonală, dar extrem de utilă, întrucât angajatul poate să revadă explicațiile tale de câte ori vrea. Îți poți filma prezentările și le poți oferi echipei tale, pentru a le servi drept suport, oricând au nevoie. 

Analizarea rezultatelor

Un training eficient este acela care serveşte scopurilor reale ale participanţilor şi ale organizației în ansamblul ei. Angajații trebuie să înțeleagă că trainingul este una dintre responsabilitățile lor la locul de muncă și că trebuie să ia lucrul acesta foarte în serios. Învățăturile și deprinderile căpătate în urma sesiunilor de training trebuie aplicate eficient, atât pre-training, cât și în timpul sesiunii, prin participarea activă la aceasta și după sesiunea de training, prin aplicarea noilor idei și deprinderi după întoarcerea la locul de muncă. 

Ca finalitate pentru cursuri și training-uri se poate ține seama de:

  • Feedback-ul oferit de angajați, cum cred ei că i-au ajutat aceste programe, dacă au fost utile și suficiente informațiile și dacă în cele din urmă au fost relevante cu ceea ce fac ei în fiecare zi. La acest nivel se măsoară cât au asimilat participanții din informațiile puse la dispoziție. Companiile care organizează training-uri utilizează această formă de feedback pentru evaluarea eficienței programului, dar și pentru potențiale îmbunătățiri. Acest lucru se poate realiza prin chestionare înainte și după training sau prin observarea directă a activității participanților.
  • Următorul pas este feedback-ul managerilor, mai exact, ei ar putea să spună dacă participanții și-au însușit abilitățile. E un proces complex, și poate fi măsurat atât prin observarea activității zilnice a angajaților, cât și prin programe de follow-up desfășurate după o anumită perioadă de la parcurgerea programului.
  • Nu în ultimul rând, rezultatele tangibile ale programelor de training pot fi observate, dacă s-au produs schimbări în ce privește eficiența echipelor, dacă au fost înregistrate creșteri ale vânzărilor, dacă a crescut retenția, iar odată cu aceasta și motivația angajaților.