0371-133.753 office@debonaire.ro

Conflictele la locul de muncă sunt o realitate dureroasă și un motiv care duce adesea la productivitate scăzută. Dacă aveți angajați care provoacă probleme celorlalți, care tensionează atmsofera, un lucru este clar: conflictul nu va dispărea în mod magic, dimpotrivă se va agrava dacă este ignorat. Fără o strategie de rezolvare a conflictelor la locul de muncă, două persoane foarte diferite ar putea avea dificultăți de comunicare în ciuda calităților profesionale. 

Anumite tipuri de conflicte la locul de muncă sunt ușor de identificat. Evenimente mici, cum ar fi atitudinea negativă sau diferențele de opinii, apar în mod repetat în timp și pot determina oamenii să se contrazică unul de celălalt. Cele mai întâlnite cauze ale conflictelor la locul de muncă sunt: deficit de resurse (personal, echipamente), valori sau percepții de viață diferite,– neînțelegeri referitoare la obiective, priorități, interese, comunicarea ineficientă, rolurile și responsabilitățile nu sunt clar stabilite.

Conflictele mai pot apărea și pentru că probleme din trecut au fost lăsate nerezolvate, dar și din cauza lipsei unui program încărcat ori a suprasolicitării. Rupturile se pot crea între doi sau mai mulți oameni din companie, dar și între mai mulți membri ai aceluiași grup, cât și între departamente diferite. 

În astfel de situații, un manager sau un specialist în resurse umane trebuie să identifice conflictul, apoi să găsească o abordare bună pentru a calma spiritele și pentru a-i ajuta pe angajați să-și folosească la maximum potențialul pentru care au fost angajați.

1. Acceptarea conflictului

Acceptarea situației pleacă din start cu încercarea de a înțelege ce s-a întâmplat. Când apare un conflict, nu-l evitați sau nu vă prefaceți că nu s-a întâmplat nimic. Odată cu trecerea timpului, tensiunea va crește, iar conflictul se va înrăutăți. Secretul rezolvării este să vă ocupați de aceste probleme incomode cât mai curând posibil, înainte ca trăirile negative să întrepătrundă cu munca. 

Fie că ești managerul unei echipe sau specialistul în resurse umane al companiei, dacă observi un conflict între angajați, încurajează-i să găsească o modalitate de rezolvare. Dacă conflictul apare însă între două echipe, este un moment bun pentru a îmbunătăți comunicarea interdepartamentală. 

2. Încurajarea discuțiilor libere

Stabiliți periodic o dată de întâlnire cu membrii echipei, astfel încât să puteți vorbi pentru o perioadă extinsă, fără întreruperi externe. Când vă întâlniți, fiecare persoană ar trebui să aibă un timp adecvat pentru a spune ceea ce îl nemulțumește sau care consideră că sunt cauzele care au dus la apariția conflictului la locul de muncă. Nu lăsați nicio persoană să monopolizeze conversația sau să aducă în discuție subiectele care îi convin, indiferent de statutului acelui angajat. Fiecare persoană ar trebui să vorbească despre dezacorduri și despre cum se simte în legătură cu situația conflictuală. Amintiți-vă mereu că în cadrul acestor ședințe, nu este momentul să atacați sau să dați vina pe unul dintre angajați. Concentrați-vă asupra problemei, nu asupra părerii despre caracterul unei anumite persoane.

3. Găsirea acordului comun

Este normal ca în cazul unui conflict, discuția să se concentreze în jurul dezacordurilor, dar rezolvarea este posibilă numai atunci când persoanele implicate vor găsi puncte în care sunt de acord. Așa că discuția ar trebui să se concentreze mai mult pe găsirea aspectelor comune, a exemplelor de comunicare bună între cei doi angajați (sau mai mulți), împărtășirea exemplelor în care lucrurilor au mers bine. Căutarea unui acord comun demonstrează dorința de a căuta un teren comun și de a construi o relație în jurul acelor elemente de încredere.

4. Îndrumare

Dacă poziția în care te afli este una în care trebuie să mediezi conflictele de muncă, fie în calitate de manager al unei echipe sau de specialist HR, reține că nu trebuie niciodată să iei parte la conflict. Poziția ta este pur și simplu pentru a ajuta angajații să își rezolve problemele, să îi îndrume, în niciun caz să intervină în a lua parte cuiva. Rolul tău este acela de mediator, de a ghida conversația într-o zonă în care sentimentele nimănui nu îi sunt rănite. Dacă sunteți în măsură să oferiți sfaturi cu privire la pașii următori, evidențiați aspectele pozitive ale procesului și sugerați subiecte sau acțiuni conexe pe care le pot realiza după întâlnire.

5. Starea de bună dispoziție

Oportunitățile joburilor moderne sunt atât de nelimitate, dar pline de provocări. Suntem încurajați să facem lucruri cât mai diverse, dar alegerea este adesea copleșitoare. Întrebarea despre ceea ce face un job să fie satisfăcător este dificil de răspuns și variază de la persoană la persoană. Dar, o companie bazată pe misiuni și valori puternice, ar trebui să se gândească și la starea de bună dispoziție a angajaților, nu doar asupra productivității și a profitului. Un angajat mulțumit la locul de muncă devine un angajat performant care dă tot ce are mai bun pentru a-și menține postul. 

Oricărui angajat îi plac beneficiile extrasalariale, iar acestea conduc adesea la o bună dispoziție a angajaților și implicit la stări conflictuale mai reduse. În topul preferințelor angajaților români pentru beneficii extrasalariale, conform studiilor de piață, se regăsesc: tichete de masă, cadouri corporate, precum și decontarea serviciilor de transport. Oferirea unor cadouri corporate, pe lângă alte moduri de a le arăta susținerea și aprecierea,  reprezintă un proces rapid și ușor de a-ți motiva angajații, de a le arăta aprecierea pentru eforturile lor. 

Personalitatea și educația influențează modul în care gestionăm conflictele. Gândește-te doar că unele persoane pentru a gestiona un conflict trebuie mai întâi să proceseze informația primită și apoi să discute. Alte persoane sunt genul care discută rațional până când ajung la un compromis, în timp ce alții fac o adevărată dramă. Imaginează-ți astfel că aveți trei membri ai echipei care reacționează diferit, fiecare în modul său. Unul se va îndepărta, altul va încerca să aibă o conversație, iar al treilea ar putea ridica vocea și poate deveni emoțional. Fiecare crede că gestionează conflictele într-un mod normal și consideră comportamentul celorlalți doi colegi de muncă ca fiind ciudat. 

Tocmai de aceea, poate cea mai bună strategie de gestionare a conflictelor este încercarea de a aduce pe toată lumea în acord cu un proces de abordare a scenariilor dificile. Cu toate acestea, pentru ca aceste tehnici să aibă succes, fiecare angajat trebuie să înțeleagă că acest proces este benefic și că oferă tuturor un punct comun.