0371-133.753 office@debonaire.ro

În mare, cultura unei companii este un concept amorf, nu este ceva ce poate fi văzut sau măsurat, este un sistem de valori și credințe comune agreat la nivel de companie, după care angajații se ghidează în modul lor de acțiune de zi cu zi. Aceasta se referă la o serie de acorduri acceptate de către membrii echipei, și apoi aplicate în activitatea de zi cu zi. Cultura organizațională influențează practic activitatea profesională, dar mai ales atmosfera de la locul de muncă. Este ca un fel de ghid nescris al angajaților unei companii, similar cu legile nescrise ale unei familii, acel ”ceva” aparte pe care ajungi să-l înțelegi după o perioadă de câteva zile de lucru într-o companie și care determină acțiunea angajaților în diverse circumstanțe din viața la job, pentru că “așa se face”.

Conceptul de cultură organizațională

Cultura organizațională este formată din următoarele componente: fondatorii, obiectul de activitate, valori, semne, credințe și simboluri. Totul pornește de la fondatori, iar misiunea companiei se va baza pe principiile și pe gândirea fondatorului sau a fondatorilor. Toate valorile dintr-o companie se manifestă atât la nivel formal (documente oficiale, relația cu presa etc.), cât şi la nivel informal (cum se lucrează, cum se reacționează la situații de criză etc). Cultura unui startup sau al unei companii definește mediul înconjurător în care angajații lucrează, misiunea companiei, valorile acesteia și așa mai departe. Fondatorul sau fondatorii companiei trebuie să vină cu această cultură a companiei și să o implementeze de la început. 

Cultura organizațională este sufletul unei companii, îi definește personalitatea și este, de fapt, ceea ce face ca și companiile / firmele să fie diferite. Nu există o firmă care să nu aibă așa ceva. Chiar și un startup cu un singur om are o anumită cultură organizațională. Dincolo de profit, rețele de business, parteneri și vânzări, o afacere nu poate să mai crească astăzi dacă nu are personalitate și un set de reguli nescrise, care pot fi încadrate în cultura companiei. Fiecare organizație dezvoltă o astfel de cultură unică și propriile sale îndrumări și cerințe în ceea ce privește comportamentul membrilor săi.

Setul de reguli care determină cultura companiei este legat de:

  • Respectul pentru angajați și punerea lor în valoare.
  • Încrederea în angajați și încurajarea lor să învețe chiar și din greșeli.
  • Comunicarea pe verticală – discuții directe între manageri și subordonați.

Cum învață angajații despre cultura companiei? Încă de la intervievare, persoana va primi informații despre cultura organizațională. Când participă la o ședință a companiei, când lucrează în echipa, când primește mustrări, sancțiuni sau este promovat își formează o percepție despre cultura organizației.

Cum ajută cultura organizațională la performanțele angajaților 

Cultura organizațională este importantă în cadrul unei companii pentru că te poate ajuta să ai o echipă performantă și să-ți crești afacerea într-o piață concurențială. Aceasta ori este susținută și dezvoltată în mod intenționat de către lideri, caz în care echipa se dezvoltă armonios și firma înregistrează creștere continuă; ori se dezvoltă la întâmplare, caz în care apar multe conflicte, iar calitatea echipei este scăzută.

  • Cultura organizațională determină calitatea angajaților pe care îi atragi și îi menții în firma taFirmele slabe întotdeauna vor atrage și vor menține angajați de calitate slabă, cel mult de calitate medie, pentru că angajații buni, deja sunt angajați în firme cu un leadership de calitate și o cultură organizațională buna.
  • Menține activă motivarea non-financiară a angajațilorDacă tu ca lider ignori motivarea non-financiară a angajaților, atunci implicarea lor va fi la nivel scăzut, sau și mai rău va fi la nivel de indiferență.
  • Menține relații bune între membrii echipeiCu cât cultura organizațională a firmei este mai bună, cu atât calitatea relațiilor dintre angajați va fi mai bună. Practic, conflictele și individualitățile vor fi diminuate. Apoi, oamenii vor simți ca au un scop comun care îi unește ca echipă.
  • Menține angajații focalizați pe evoluție continuăAngajații își doresc să evolueze, să dezvolte o carieră în firme despre care se vorbește de bine, în firme care au o cultură organizațională bună și un leadership de calitate. Prin urmare, dacă îți dorești creșterea productivității ține cont de evoluția angajaților.
  • Asigură o bună retenție de personalÎn majoritatea situațiilor, angajații sunt interesați să rămână în firme unde cultura organizațională este de calitate, liderii sunt de calitate, există spațiu de evoluție personală și profesională. În caz contrar, la prima ofertă mai avantajoasă, mulți dintre angajații firmei vor pleca către firmele concurente, iar primii care vor face asta vor fi cei mai buni angajați.
  • Asigură o inserție eficientă a noilor angajațiNoii angajați au nevoie de o instruire adecvată, astfel încât să poată fi integrați cât mai rapid și cât mai eficient în echipă.

Cum poate un manager să dezvolte o cultură organizațională sănătoasă în firmă

Succesul și progresul sunt dezideratele oricărei companii mai mici sau mai mari. Dar, ca o companie să aibă succes și să evolueze permanent are nevoie de un sistem de valori după care să funcționeze, valori care să inspire angajații, să-i motiveze în a performa.

  • Ascultă și respectă părerea angajaților – Primul lucru pe care un lider ar trebui să-l îndeplinească pentru a crește încrederea într-o companie este să ceară părerea angajaților. Cultivarea unui mediu în care opiniile lor sunt auzite aduce câștig în încrederea față de organizație. Managerii pot să impună și să demonstreze respect prin încurajarea colegilor în a-și exprima opiniile și ideile. A asculta înseamnă respect, lăsând colegii să își spună punctul de vedere până la sfârșit.
  • Comunică misiunea și valorile companiei – Atunci când principiile culturii organizaționale nu se cunosc, alinierea la valorile companiei nu este destul de clară. Conform cercetărilor s-a demonstrat că angajații sunt mult mai productivi și mai motivați să rămână o perioadă lungă de timp în aceeași companie dacă misiunea și valorile companiei sunt cunoscute. De asemenea, va crește coeziunea în grup, angajații vor ști unde se află în cadrul echipei și se vor baza unii pe alții că fac o treabă bună.
  • Oportunități de colaborare între angajați – Încurajează colaborarea între angajați pentru a întări ideea de echipă. Izolarea membrilor și munca individuală naște competitivitatea și devalorizarea personală, și implicit performanță de lucru scăzută.
  • Mediu de lucru transparent – Un lider demn de urmat este cel care creează un mediu de lucru transparent. Nu înseamnă că angajații ar trebui să știe tot ce face managerul lor, ce planuri de viitor are, însă ascunderea unor lucruri evidente înseamnă insultarea propriilor oameni. Încrederea se consolidează în timp, prin acordarea reciprocă de feedback. 
  • Recompense pentru angajați – Angajații se simt mult mai motivați să lucreze în companie atunci când munca lor este apreciată, dar și recompensată financiar. Chiar dacă oamenii primesc un salariu pentru munca pe care o depun, s-a observat că stimulentele financiare îi fac pe oameni să dedice mai mult timp lucrului în companie. 

Pornind de la respect plus aceste principii, atât marile corporații, cât și micile corporații își pot structura cultura organizațională după o perioadă, ajungând până la a construi chiar coduri etice de conduită.