0371-133.753 office@debonaire.ro

Te-ai întrebat vreodată care sunt caracteristicile unei echipe de succes? Cea mai mare parte a muncii umane este prestată în echipe, nu individual, de aceea sunt atât de importante grupurile și echipele pentru organizații. Echipa oferă o capacitate sporită de a influența mediul organizațional.

Grupul reprezintă un număr de oameni care interacționează unul cu celălalt, care sunt conștienți din punct de vedere psihologic unul de celălalt și se percep unul pe celălalt ca făcând parte din grup. Echipa este un tip special de grup, cu un potențial sinergic care adună într-o direcție eforturile individuale, astfel încât rezultatul obținut să fie mai mare decât suma eforturilor individuale.

O echipă cu un scop comun, în cadrul căreia sunt relații bazate pe încredere poate realiza mai mult decât persoanele care alcătuiesc echipa, individual. Pentru că Nimeni nu poate fluiera o simfonie. E nevoie de o orchestră întreagă”, după cum spunea H.E. Luccock

Valorile împărțite definesc echipa. Munca în echipă reprezintă abilitatea echipei de a lucra împreună eficient pentru atingerea unor obiective comune organizaţionale şi este esenţială pentru succesul afacerii. De aceea organizaţiile caută permanent să îmbunătăţească performanţele echipei, urmărind să creeze şi să sprijine echipe cu performanţe cât mai ridicate, apte să înţeleagă obiectivele afacerii organizaţiei şi să contribuie astfel la succesul organizaţional.

Elemente esențiale pentru o echipă de succes

În general, eficacitatea unei echipe poate fi evidențiată măsurând produsul rezultat din munca acesteia. Cu toate astea, există multe aspecte, atât legate de sarcini cât și comportamentale, care contribuie și influențează decisiv eficiența și caracteristicile unei echipe de succes

Pentru a deveni eficientă o echipă trebuie să treacă prin mai multe faze (etape): formarea, confruntarea, normarea, funcționarea și retragerea. Fiecare membru beneficiază în îndeplinirea sarcinilor de experiențe împărțite de către angajații mai vechi sau de către persoanele cu alte specializări.

Pentru construirea unei echipe de succes membrii echipei sunt extrem de importanți, mai ales personalitatea, comportamentele și abilitățile lor. Principalele aspecte ale muncii în echipă sunt legate de comunicare, scopuri comune, coeziune, echitate, autonomie și leadership. Personalul determină potențialul echipei, dar echipele sunt întotdeauna reflexia liderilor lor, liderii creează viziunea și oferă echipei o direcție. Etica de lucru determină pregătirea echipei, dar conducerea determină succesul echipei.

Pentru a forma o echipă funcțională este necesar să se întrunească mai mulți factori, care devin În general, eficacitatea unei echipe poate fi evidențiată măsurând produsul rezultat din munca acesteia. Cu toate astea, există multe aspecte, atât legate de sarcini cât și comportamentale, care contribuie și influențează decisiv eficiența și caracteristicile unei echipe de succes: loialitatea membrilor, luarea deciziilor prin consens, existența tehnicilor specifice de gestionare a conflictelor și a ideilor, comunicarea eficientă în echipă… 

Orice manager de succes știe care sunt caracteristicile unei echipe de succes și trebuie să conteze pe ele și să le folosească la momentul potrivit. 

  • Obiectiv clar definit – Misiunea și valorile declarate ale companiei trebuie să se reflecte și în cadrul organizațional. Există o viziune și un scop comune, cunoscute și acceptate de către toți membrii, precum și un plan de acțiune pentru a atinge acel scop. Acestea vor inspira oamenii și le vor oferi claritate, sens și un scop comun care va facilita colaborarea. Însă, ca în orice organizație, liderii sunt cei care trebuie să ofere un exemplu în acest sens, drept urmare, trebuie să ia decizii bazate pe valorile declarate, chiar și când acestea sunt dificile.
  • Climat neprotocolar – Climatul este informal, relaxat, confortabil. Nu există tensiuni si nici semne de plicitseală. Se poate discuta despre orice și toți membrii sunt încurajați să participe.
  • Comunicare deschisă – Membrii echipei comunică deschis modul în care se simt în legătură cu funcționarea echipei și cu proiectele în care sunt implicați. Nu au secrete sau intenții ascunse. Comunicarea are loc și în afara ședințelor.
  • Transparență – Transparența din cadrul unei echipe are un rol pe cât de important, pe atât de subestimat. Toate informațiile, datele și problemele din cadrul proiectelor trebuie să fie accesibile tuturor. De asemenea, colegii ar trebui să înțeleagă și activitățile colegilor din alte departamente pentru a obține o viziune amplă a întregii corporații. Transparența duce la clarificarea scopurilor și la un grad de implicare sporit.
  • Ascultare activă – Membrii sunt buni ascultători. Sunt folosite tehnici de ascultare eficientă (interogarea, parafrazarea, rezumatul ideii).
  • Decizii comune – Echipa ia decizii în urma discutării ideilor fiecărui membru, evitând atât votul formal, cât și compromisurile ușoare.
  • Dezacord civilizat – Membrii echipei se simt confortabil arunci când sunt în dezacord unii cu ceilalți. Divergențele nu sunt evitate și sunt rezolvate într-un mod civilizat.
  • Roluri și atribuții clar definite – Fiecare membru al echipei înțelege treaba pe care trebuie să o facă. Atribuțiile de muncă sunt distribuite în mod corect și finalizate cu promptitudine.
  • Leadership flexibil – Deși echipa are un lider formal, rolurile de conducere se schimbă din când în când, în funcție de circumstanțe, de nevoile grupului și de competențele membrilor. Liderul formal modelează comportamentul adecvat și ajută la stabilirea unor norme pozitive.
  • Relații externe bune – Echipa petrece timp dezvoltând relații externe cheie, mobilizând resurse și construind credibilitate în fața actorilor importanți din alte zone ale organizației. Afișează celor din afara echipei o identitate distinctă.
  • Tipologii de coechipier diverse – În echipă se regăsesc diferite tipuri de jucători de echipă, inclusiv membri care pun accentul pe sarcini, pe stabilirea obiectivelor, sau se concentrează pe procese și pe modul în care echipa funcționează.
  • Autoevaluare – Echipa se autoevaluează periodic. Fiecare membru al echipei evaluează cât de eficient funcționează echipa și propune modalități de îmbunătățire.

Caracteristicile unei echipe de succes determină o echipă să performeze astfel încât să se descurce fără ca liderul să fie prezent acolo tot timpul. Liderul rămâne cel care dă direcţia şi deleagă proiecte oamenilor, însă echipa funcţionează foarte bine şi nu are nevoie de îndrumare la fiecare pas. În acestă etapă oamenii împărtăşesc aceeaşi viziune, lucrează ca un tot unitar, ştiu exact ce au de făcut şi sunt foarte motivaţi, încercând chiar să obţină rezultate peste aşteptările liderului. “Lucrurile mărețe din business nu sunt niciodată făcute de o singură persoană; ele sunt realizate de o echipă de oameni” – Steve Jobs