0371-133.753 office@debonaire.ro

Brainstorming este cea mai utilizată metodă de care ai nevoie pentru a obține idei inovatoare şi, în acelaşi timp, de a-ţi entuziasma colaboratorii. Scopul acestei metode este de a obţine cât mai multe idei posibile. Cu cât mai multe idei ai de unde alege, cu atât rezultatul final este mai bun. Brainstorming-ul se poate aplica pentru aproape orice domeniu: idei, teme, slogane, publicitate, stabilirea de obiective, soluţii pentru diferite probleme. 

Ce înseamnă Brainstorming?

Brainstormingul este o tehnică de creativitate în grup, menită să genereze un număr mare de idei, pentru soluționarea unei probleme. Termenul de brainstorming a fost introdus şi explicat de către Alex F. Osborn, fondator şi vicepreşedinte al agenţiei de publicitate BBDO, în cărțile sale „Your Creative Power” (1948) și „ Applied Imagination” (1953).

În limba engleză termenul brainstorm sau brain-storm înseamnă idee strălucită care soluționează o problemă, semnificația verbală fiind „a face un atac concertat asupra unei probleme, implicând idei spontane”.

Pentru ca un brainstorming să funcționeze, există patru reguli în grup, menite să reducă inhibițiile care apar în grupuri și prin urmare să stimuleze generarea de noi idei. Rezultatul așteptat este o sinergie dinamică, care va mări în mod semnificativ creativitatea grupului:

  • Focalizarea pe cantitate – Ideea este că din cantitate poate rezulta calitate, această regulă favorizează creativitatea divergentă, căci dacă ar crește numărul de idei, ar crește și probabilitatea unei soluții eficiente pentru problema existentă.
  • Fără critici – Critica în această etapă este descurajată; în loc să se gândească la ce ar fi rău la acea idee, membrii sunt încurajați să se gândească la idei cât mai neobișnuite și să creeze o atmosferă constructivă.
  • Ideile trăznite sunt binevenite – Pentru a se obține o listă bună și lungă de idei, ideile neobișnuite sunt binevenite pentru că ele pot crea noi perspective sau diminua prejudecățile.
  • Stimularea combinațiilor – Ideile bune pot fi combinate pentru a obține o idee foarte bună, după cum sugerează și sloganul “1+1=3”. Această abordare conduce la idei mai bune și complete decât lucrul individual și se crede că stimularea ideilor se face prin asociere.

Etapele metodei implică stabilirea problemei clar și pe scurt; background memo-ul, o invitație trimisă participanților și care conține numele ședinței, problema care va fi discutată, data, ora și locul; selectarea participanților. Foarte important este moderatorul care înregistrează ideile și care asigură continuitatea întrunirii.

Brainstorming-ul nu este doar un generator de idei pentru alții, de obicei, grupul va evalua și selecta singur ideea finală. Selecția se va face pe baza unor întrebări de genul: „Această idee este destul de simplă?”, „Ideea este acceptabilă din punct de vedere uman?”, „Ideea este oportună?”, „Este ea realizabilă?”.

Pe scurt, o sesiune de brainstorming reușită începe cu o întrebare clară şi sfârșește cu o listă de idei. 

Beneficiile Brainstorming

Brainstorming-ul eficient permite echipei tale să creeze planuri reușite de acțiuni și să implementeze cu ușurință proiecte noi. Totodată, organizarea regulată a brainstorming-urilor crește nivelul de implicare a angajaților din compania ta și reduce fluctuația personalului. 

Brainstormingul trebuie folosit în direcția combinării și extinderii unor idei nu doar în scopul colectării de idei. O ședință reușită de brainstorming va ajuta la clădirea entuziasmului şi implicarea în cadrul echipei. Îi face pe oameni să vorbească unii cu ceilalți, deci este un bun instrument de comunicare, și îi va stimula să se implice în implementarea propriilor idei.

  • Generare de idei noi și diverse, capabile să genereze la rândul său soluții potrivite pentru afacerea ta. – În cadrul brainstormingului, o problemă este privită din mai multe puncte de vedere. Acest lucru îți permite să obții o diversitate în ceea ce privește soluțiile generate, iar ulterior, să alegi soluția oportună pentru business-ul tău.
  • Captarea ideilor în starea lor incipientă, înainte de a fi alterate de gândirea logică, pentru că de obicei, angajaţii cred că vor fi apreciaţi sau judecați pe baza a ceea ce vor spune și atunci ei se vor feri să spună exact ce gândesc (ce or să zică ceilalţi, e imposibil, costă prea mult…)
  • Consolidare lucrului în echipă – Sesiunile de brainstorming consolidează echipele și cresc nivelul de implicare al angajaților. Participarea la o şedinţă de brainstorming este amuzantă iar membrii echipei sunt determinați să găsească modalități eficiente de colaborare și comunicare.
  • Reducerea rutinei zilnice. Sesiunile de brainstorming, deși presupun efort intelectual și emoțional, ar putea servi drept refugiu de la rutina zilnică care îți afectează angajații. În procesul de căutare a soluțiilor angajații devin mai entuziasmați, productivi și implicați. Analizarea unei probleme din mai multe puncte de vedere şi producerea cât mai multor idei.

Brainstorming online

Brainstorming-ul online nu este o idee nouă, iar în contextul creat de pandemia Covid-19 și de necesitatea respectării distanțării sociale și a faptului că cei mai mulți dintre angajați lucrează de acasă, a devenit o necesitate. E singura soluție dacă de exemplu ai un nou și promițător proiect și ai nevoie de discuții cu echipa ta distribuită prin diverse locuri. Pentru că e complicat să îi aduni într-un loc, mai ales în aceste zile, trebuie să apelezi la brainstorming pe internet, un fel de Brain-Netting. 

Internetul, totuși, este departe de a fi perfect, și atunci pentru a vorbi de brainstorming “în lumea reală”, se ridică întrebarea “unde și cum lucrați împreună pe Internet?”

Noile programe și instrumente de brainstorming online te pot ajuta, dar este nevoie de o planificare atentă și o mulțime de intuiție și înțelegere umană pentru a face „rețeaua de creiere” o tehnică eficientă. Dacă afacerea ta este obișnuită cu lucrul în echipă virtual sau la distanță, toți cunosc regulile de bază. Odată ce ați stabilit așteptările pentru utilizarea generală, devine mai ușor să lucrați împreună de la distanță ori de câte ori apare ocazia.

Instrumente de brainstorming online

  • Apeluri de grup –Brainstorming înseamnă conectivitate de grup, îți poți aduna grupul împreună pentru o conversație utilizând chat-uri numai pentru voce, video sau chat partajat. Există mai mulți furnizori de astfel de servicii, iar majoritatea sunt ieftine sau gratuite. ConferenceCalling.com (pay-per-use) și FreeConferenceCall.com (gratuit) sunt doi dintre furnizorii de top.
  • Chat Apps – Slack, Yammer, Sribblar și alte câteva aplicații îți permit să trimiți e-mailuri pe baza unui subiect de interes, a nivelului de confidențialitate și multe altele. Poți crea camere de chat doar pentru câțiva colaboratori sau poți împărtăși informații și idei în cadru extins. 
  • Videoconferința – Următorul pas în sus ar fi conferințele video cu opțiunea de a împărtăși nu numai videoclipurile unii cu alții, ci și ecrane de calculator. Este minunat să poți arăta oamenilor site-ul sau software-ul cu care lucrezi, descriind sau discutându-l cu voce tare. Opțiunile de vârf pentru acest tip de servicii includ Skype, GoToMeeting și UberConference. Google Hangout este, de asemenea, o opțiune.
  • Documentele colaborative – Există site-uri gratuite de editare de documente, cum ar fi Documente Google. Aceste instrumente permit membrilor echipei să scrie, să editeze, să adauge comentarii și să marcheze în alt mod documente și foi de calcul. Cu toate acestea, Google Docs nu este o soluție all-in-one: dacă doriți să vorbiți în timp ce editați, va trebui să intrați simultan pe Skype sau într-un alt sistem de conferințe.
  • All-in-One Solutions – Opțiunile all-in-one vă permit să vorbiți, să împărțiți ecrane, să atrageți pe tablă albă, conferințe video, adnotări și multe altele. Unele dintre acestea încep gratuit și apoi se adaugă servicii plătite. Opțiunile includ join.me, WebEx și Skype pentru Business, care permit un pic de colaborare în timp ce vizionați și vorbiți.

În concluzie, dacă ai o echipă distribuită pe scară largă cu abilitățile tehnice și personale pentru a utiliza brainstorming online, alege instrumentul care satisface nevoile tale specifice. Cea mai simplă abordare este de obicei cea mai bună. Dacă poți aduce pe toată lumea împreună pe GoToMeeting sau WebEx și poți facilita o sesiune de brainstorming online pentru a obține ideile de care ai nevoie, nu au sens alte complicații. Folosește instrumentele gratuite, care sunt, în general, o opțiune bună. Poți utiliza Google docs pentru a gestiona un proces de brainstorming colaborativ.