0371-133.753 office@debonaire.ro

În ultimii ani, s-au evidențiat clar diferențele dintre dintre stilul managerial tradițional de a conduce oamenii dictându-le ce să facă și un management modern în care liderii inspiră și motivează. Un management bun implică comunicare eficientă, stabilirea unei strategii eficiente pentru companie, încurajarea angajaților să exceleze, luarea de decizii inteligente. În multe privințe, un manager bun este cineva pe care vrei să-l urmezi, care știe să atragă oamenii buni și să-i țină aproape.

Capacitatea de a crea echipe eficiente, cărora să le dea sens muncii și direcție în acțiuni, conturând mereu o direcție și motivație pentru angajati și, desigur, abilitatea de a delega eficient, sunt esențiale pentru a fi un manager eficient. Astfel se cultivă un mediu sănătos, cu echipe autonome, autodidacte, care lucrează bine și de la birou, și de acasă, și supravegheate dar și atunci când managerul lor este în vacanță.

În condițiile în care construirea unei companii de succes are la bază formarea unor echipe sudate și de durată, una dintre cele mai mari provocări ale managerilor este să deprindă arta comunicării, dar și să știe cum să aplice strategiile pentru un management de succes, prin care echipa să poată face performantță.

  1. Comunicarea

85% din strategia pentru un management de succes este determinată de abilitatea de a comunica eficient cu alţii. Un manager pentru a fi puternic şi convingător trebuie să știe să asculte. Oamenii trebuie ascultaţi pentru a-i convinge că au valoare și că nu sunt doar un instrument care facilitează atingerea obiectivelor. Trebuie să fie încurajați să își spună părerea, pentru că pot oferi o nouă perspectivă asupra unei probleme sau unei sarcini de serviciu. De asemenea, când comunici pe e-mail, toți membrii echipei trebuie să fie inclusi. Astfel, vei evita situațiile în care o persoană să se simtă dată la o parte sau să nu afle un detaliu esențial pentru a-și îndeplini cu succes sarcinile. 

Comunicarea implică multe situaţii, mai ales că mulţi dintre manageri nu ascultă cu intenţia de a înţelege; ascultă cu intenţia de a da replică. Principalul factor care determină succesul ca ascultător este atitudinea faţă de oameni şi faţă de procesul în sine. 

Totodată, o bună comunicare asigură și înțelegerea mai clară a oamenilor de lângă tine și dezvoltarea în timp a unor relații profesionale puternice, acestea fiind primordiale într-un management de succes. Exprimarea opiniilor, trebuie făcută într-un mod transparent, corect și mai ales nonconflictual.

  1. Dinamica echipei şi încurajarea relaţiilor constructive

Un management bun înseamnă să reuşeşti să stabileşti o legătură cu oamenii tăi, iar acest lucru se va vedea în modul cum funcționează echipa. Astfel vei crea un mediu şi un climat de lucru productiv. Cu cât construieşti relaţii mai strânse, cu atât vei deveni un lider mai puternic. Încurajază comunicarea deschisă, astfel încât oamenilor să nu le fie teamă să-și exprime sentimentele, sau să se simtă vulnerabili în fața celorlalți, să-și recunoască greșelile fară să le fie teamă de critică sau pedepsă. Încurajează dezvoltarea și acordă suport ca oamenii să reuşescă şi să fie mândri de succesul lor. Alocă timp pentru a antrena competenţe.

O echipă cu un scop comun, în cadrul căreia sunt relații bazate pe încredere poate realiza mai mult decât persoanele care alcătuiesc echipa, individual. Pentru că “Nimeni nu poate fluiera o simfonie. E nevoie de o orchestră întreagă”. (H.E. Luccock)

  1. Motivarea echipei

Motivarea echipei este unul din pilonii unui management de succes, pentru că după ce alegi oamenii și construiești echipa, trebuie să o motivezi permanent.

Cuvintele sau acțiunile minore pe care le faci ca manager, pot să ridice sau să scadă nivelul motivațional al unui individ, ceea ce înseamnă că trebuie să reacționezi repede și pozitiv față de situațiile în continuă schimbare.

Oamenii vor să simtă că cineva se gândește la ei, că îi prețuiește și îi respectă ca indivizi. Fă-ți timp să descoperi specificațiile unice ale fiecărui angajat, pentru că acestea odată descoperite creezi oportunități de comunicare. 

Motivația depinde mai mult de latura emoțională decât de cea rațională. Recunoașterea și laudele, respectul, timpul liber, o muncă plină de satisfacție, transparența, evaluarea performanțelor și promovarea vor depăși banii ca factori motivanți în munca unei persoane. O metodă sigură de a construi o echipă de oameni motivaţi este să-i aduni periodic la un loc, pentru a discuta, cu scopul de a soluționa problemele, a întocmi planuri, de a face schimb de informaţii, idei și experienţă.

  1. Delegarea eficientă

Investește oricât timp e nevoie în a explica oamenilor din subordine de ce-ul acțiunilor lor și ajută-i să înțeleagă cum acțiunile lor aduc valoare organizației. Atunci când oamenii înțeleg imaginea de ansamblu, gradul de performanță și implicare va fi mult mai mare.

Pentru un management eficient delegarea sarcinilor este un must, ea trebuie să devină o regulă și nu o excepție. Când delegi sarcini, nu renunți la responsabilități, ci doar delegi anumite sarcini, fiind responsabil de rezultatul final. În practică, există puține sarcini care nu pot fi delegate: evaluări, promoții, proceduri disciplinare, alocarea de resurse și formarea echipei, toate fac parte din atribuțiile managerului, însă restul pot fi atribuite altor persoane. Dar, ca să poți să delegi trebuie să-ți cunoști echipa, pentru că trebuie să te asiguri că acei cărora le delegi au capacitatea de a se ocupa de ele. Prin delegarea adecvată a responsabilităţilor, te asiguri că un om se achită de sarcină la un nivel acceptabil de calitate. Pornești de la: Ce rezultat vrei să obţii? Ce criterii alegi pentru a analiza modul de îndeplinire al sarcinilor? Termenul limină și etapele.

  1. Gestionarea conflictelor

Conflictul este o stare naturală în majoritatea organizațiilor. Multe conflicte apar din cauza diferitelor ordini de zi, a priorităților sau datorită unei comunicări defectuoase. Obiectivul unui management de succes este de a elimina conflictele. Pornește de la faptul că toate conflictele pot fi rezolvate, iar unele pot fi şi benefice dacă sunt utilizate ca instrumente pentru schimbare sau inovare.

Negocierea este o tehnică de mare efect în rezolvarea conflictelor. Poţi să aplici negocierea în situațiile de fiecare zi. Negocierea eficientă se referă la căutarea unui deznodământ care să ofere beneficii pentru ambele părţi, prin înţelegerea dorinţelor, nevoilor şi intereselor părţilor implicate în conflict. Formează mentalități win-win și menţine o atmosferă de lucru în care fiecare angajat să fie tratat cu respect, demnitate şi onestitate.

  1. Planificarea și luarea deciziilor

Ca să știi exact ce urmează să faci trebuie să ai un obiectiv. Planul sau acțiunea care duce la realizarea obiectivului ține de planificare. “ Planificarea iniţială adecvată previne rezultatele slabe.” Sunt mai multe căi de a-ţi atinge obiectivele, trebuie doar să găseşti calea care funcţionează și să-ţi duci planul la îndeplinire.

Partea de 10% din timpul pe care-l petreci planificând e, adesea, responsabilă pentru 90% din succesul pe care-l obţii atunci când îţi pui planul în aplicare.” (Brian Tracy)

Un management de succes depinde de manageri cu putere de decizie. Deciziile bune duc la alocarea adecvată a resurselor: pe cine angajezi, promovezi, și însărcinezi cu responsabilităţi noi, cum vei soluționa problemele care apar pe parcursul zilei… Informarea trebuie să preceadă decizia. Regula 80/20 spune că obţii 80% din valoarea unui lucru din 20% informaţii sau efort, adică te informezi bine, sintetizezi informaţiile și apoi decizi. Înţelegerea acestei reguli te ajută să nu rămâi împotmolit în detalii inutile odată ce ai învăţat cam tot ce ai nevoie pentru a lua o decizie bună.

Elementul cel mai important al unui management corect și al luării unor decizii manageriale eficiente este asigurarea unui echilibru între gândire și acţiune. Dacă procesul folosit pentru a exprima ipoteza, a obţine, analiza și sintetiza informaţiile este satisfăcător, managerul ştie deja destule pentru a trece la acţiune şi a învăţa apoi din rezultate. Gândirea şi acţiunea nu sunt alternative, ci sunt inseparabile.

  1. Controlul

Obiectivul principal al controlului este să te asiguri că ai obţinut rezultatele preconizate în urma planificării obiectivelor. A controla presupune aşadar, existenţa unui obiect al controlului. În calitate de manager trebuie să urmăreşti mai multe astfel de obiecte: obiectivele, oamenii, informaţia, timpul, banii, modul de desfăşurare a activitatilor. Pentru a ști dacă ai ajuns acolo unde „îţi doreai”, pe lângă planificare, un manager trebuie să controleze, iar ca să controleze trebuie să știe ce vrea să facă, unde vrea să ajungă și ce ar trebui schimbat pe parcurs. A

Ca funcţie managerială controlul încheie ciclul de management, urmărind calitatea procesului de conducere, eficienţa muncii depuse de întrega echipă pe termen scurt, mediu, sau lung.